Klassiska småkakor – Strass

strass, syltkakor, strassburgare, småbröd, småkakor

Här kommer en klassisk småkaka som, vi i alla fall i skolan fick lära oss, heter strass. Det var väldigt petigt att de skulle vara perfekt spritsade annars kunde man få kommentarer som: ”De är inte tillräckligt jämna, du har spritsat för många varv, de är inte exakt lika stora, de ligger inte i exakt raka rader, de är för toppiga, de är för platta!” och så vidare..  Så det var bara att göra om och göra om tills de blev perfekta! Men det var ju bra träning trotts allt. Om jag någonsin lyckades få dem helt perfekta vet jag inte, men någorlunda bra tror jag de blev till slut. Igår provade jag att göra dem hemma för första gången.

Recept ca 35st:

Ugn: 200°c Tid i ugn: 12-15 min

  • 300 g  Vetemjöl (gärna mjöl för småkakor och sockerkakor)
  • 240 g  Smör
  • 90 g    Florsocker

Gör såhär:

  • Blanda smör och florsocker till en krämig konsistens, använd gärna assistent med vinge. (Till min assistent använde jag degrullen eftersom den inte har någon vinge)
  • Tillsätt mjölet och blanda på ganska hög hastighet tills den nästan är vit och har fått spritsbar konsistens.

strass, strassburgare, småkakor,småbröd, syltkakor

  • Använd en krusig tyll (13-15 mm) och spritsa små runda kakor ca 3,5-4 cm stora

strass, strassburgare, småkakor, småbröd, syltkakor

  • För att inte sylten ska rinna ut i ugnen kan det vara bra att göra en liten grop med fingret i mitten på kakan. Doppa fingret i vatten först så går det lättare.

strass, strassburgare, småkakor,småbröd, syltkakor

  • Spritsa sylt i mitten på kakorna
  • Grädda i ugnen på 200°c i 12-15 min eller tills de börjat få lite färg
  • Jag brukar ta av pappret från plåten när jag tagit ut dem ur ugnen för att de inte ska fortsätta gräddas av den varma plåten.

Servera på ett fint fat med en kopp gott kaffe eller te och bjud gärna in några vänner på en trevlig pratstund.

strass, strassburgare, småkakor,småbröd, syltkakor

6 thoughts on “Klassiska småkakor – Strass

  1. Magdalena, om det kommer att man ska spritsa strass på intagningsprovet, kan jag ju säga att du inte kommer ha några som helst problem!! så där fina lyckades då aldrig ja få mina i skolan och sen dess har ja inte testat, kanske får ta och göra det snart…:)

      • Vad kul! Hoppas det går/gick bra! Och hoppas du fortsätter blogga om du kommer in, så får jag läsa om hur göteborgarna har det😛

Kommentera

