Ugnsrostad mango med turkisk yoghurt och vit choklad/limeganache

Ugnsrostad mango, grillad mango, turkisk yoghurt, vit chokladganache, lime

Varför köper jag så ofta mango och sen glömmer bort att äta den? Jag tycker att det blir så nästan varje gång. Plötsligt så inser jag att den stenhårda omogna mangon jag köpte häromdan håller på att bli övermogen och måste ätas på en gång! Är jag ensam om detta fenomen? Så var det iallafall även idag så jag var tvungen att gnugga geniknölarna och försöka komma på nåt roligt att göra med den perfekt mogna mangon. För man kan väl inte bara äta den som den är? Näää.. det är alldeles för tråkigt när man istället kan passa på att uppfinna nåt roligt och extra och gott att göra av den.

Den bästa och enklaste iden jag kunde komma på var att skiva mangon i bitar och sen ugnsrosta den.

ugnsrostad mango, grillad mango, skivad mango

Jag skivade och skalade mangon och satte in den i ugnen som var inställd på grill och 250°. Där inne fick de vara tills de mjuknat och börjat få en aning med färg. Efter en stund inne i ugnen tyckte jag att de började se lite torra ut så jag sprayade in lite vatten i ugnen med blomspruta.

När de var klara tog jag ut dem, skopade upp lite turkisk yoghurt och la mangon ovanpå yoghurten. Sedan rotade jag fram lite vit chokladganache med lime som jag hade i frysen och ringlade den över mangon. Överst rev jag lite mörk choklad.

Har man ingen vit ganache så går det såklart bra att hitta på nåt annat.. tex. bara smälta vit choklad och ringla över, eller göra en vit chokladsås eller någonting annat man tycker om.. Och vill man inte ha yoghurt funkar ju även vaniljglass alldeles utmärkt.

Väldigt snabbt och enkelt men ser fint ut!

ugnsrostad mango, grillad mango, skivad mango, turkisk yoghurt, vit cgokladganache med lime

 

2 thoughts on “Ugnsrostad mango med turkisk yoghurt och vit choklad/limeganache

Kommentera

