Söndagsmorgon med lyxig varm choklad

varm choklad, macaroner, lakritsmacaron, domori, arriba

Vad kan väl vara en bättre start på söndagsmorgonen än en kopp med riktigt god varm choklad?! Jag brukar göra en varm choklad med kraftig smak av mörk choklad. Den är inte alls lika söt som tex. O´boy utan påminner nästan lite mer om kaffe. Fast inte så bitter som kaffe.. Jag tillsätter inget socker eller annat utan det är själva chokladen som får stå för all smak. Därför är det såklart viktigt att välja en riktigt god choklad.

Recept:

  • 40 g Riktigt god mörk choklad (tex. Arriba från Domori)
  • 2,5 dl Mjölk

Gör såhär:

  • Hacka chokladen i små bitar
  • Värm mjölken tills den nästan kokar
  • Häll ner den hackade chokladen och mixa med stavmixer tills allt är helt blandat
  • Häll upp i en kopp och njut

Vill man så kan man tillsätta någon extra smak tex. Vanilj eller kanel. Smaken tillsätts isåfall innan man mixar ihop allt.

varm choklad, domori, arriba

Jag är just nu helt inne på en choklad som heter Arriba från Domori som jag tycker är riktigt god att använda till varm choklad. Jag har provad att använda andra chokladsorter men den här blir absolut godast tycker jag. Den har ganska kraftig smak men man kan så klart använda en mildare choklad om man vill. Den finns att köpa i en del chokladbutiker tex. Berzelii choklad i Göteborg.

varm choklad, arriba, domori, macaron, lakritsmacaron

 

Kommentera

