Rosmarinbröd och russinbröd

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Den senaste tiden har det varit så mycket kakor och annat snask här på bloggen så nu tycker jag att det är dags för lite bröd!

Den här gången gjorde jag fyra små bröd med två olika smaksättningar som jag jäste i samma korg. Har nämligen en ganska stor jäskorg som passar utmärkt att jäsa flera bröd i på en gång.

Som smaksättning hade jag russin, tranbär och valnötter i det ena och till det andra rostade jag färsk rosmarin tillsammans med vitlök och honung.

Här får ni receptet (Obs: det blir en ganska rejäl deg):

  • 1000 g  Vatten
  • 800 g    Vetemjöl
  • 150 g    Dinkel
  • 350 g    Ölandsvete
  • 200 g    Fint rågmjöl
  • 100 g    Surdeg (råg)
  • 3 g       Jäst
  • 20 g     Salt
  • 35 g     Olivolja
  • Eventuell smaksättning tex. russin, tranbär, nötter, färska örter eller nåt annat gott

Gör såhär:

Rör ihop mjöl, vatten och surdeg, bara precis så att allt blandats, och låt stå 30-60 min och vila.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten, ankarsrum assistent

Tillsätt oljan, jästen och saltet och kör degen i degblandare (eller knåda för hand) tills den är blank och smidig och du kan göra ett fint glutenprov.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Dela om du vill upp degen och tillsätt eventuell smaksättning. Jag hade russin, tranbär och valnötter i ena halvan och färsk rosmarin rostad med vitlök och honung i den andra halvan av degen.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Dela degen så att du får fyra bröd och lägg dem i en jäskorg med en handduk emellan bröden så att de får stöd och inte jäser ihop.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Ställ in korgen i kylen och låt bröden jäsa över natten. När man låter degen jäsa länge bildas massor med goda smakämnen.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Glöm inte sätta på ugnen på 250° i god tid så att bakstenen hinner bli ordentligt varm.

Ta ut bröden ur kylen, låt de stå en stund i rumstemperatur, snitta dem och sen är det dags för dem att åka in i ugnen. Det är svårt att säga hur länge de ska vara inne, men de ska ha fått fin färg och om du vill kan du kolla med en termometer så att de är 96° inuti.

rosmarinbröd, bröd med russin tranbär och valnötter, jäskorg, baksten

Såhär fina blev de när de var klara. Jag vet faktiskt inte vilken av dem jag tyckte blev godast.. båda var väldigt goda på sitt sätt!

Om ni vill veta mer om att knåda deg utan degblandare eller att baka med enbart surdeg så tycker jag att ni ska kika in hos min duktiga kollega Nathalie som är ett strå vassare än mig på det där, även om jag jobbar för fullt på att lära mig =)

 

4 thoughts on “Rosmarinbröd och russinbröd

      • Ja det var allt en smart idé vi kom på:) och som du gjorde att göra två varianter gör ju att man får olika bröd och då blir det inte tråkigt heller.. nån gång får du testa att göra 2 olika degar borde ju oxå funka, även om de då kan ha olika jästid:)ååå det e så kul att klura och fundera ut olika lösningar kommer på skaer jag vill testa hela tiden…:)

Kommentera

