Semifreddo med persika, aprikos och bigarråer

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

Här kommer ännu ett glassrecept. Den här gången är det en slags semifreddo. Alltså en glass som görs i ordning och sen bara ställs i frysen, utan att köras i glassmaskin. Den här sortens glass blir dock inte riktigt lika mjuk och krämig som glass som körs i  glassmaskin.

Idén till den här glassen fick jag när jag gick förbi en fruktaffär och såg att de hade biggaråer. Jag bara måste ha några tänkte jag och plockade några i en påse. När jag skulle gå in för att betala så såg jag att de hade jättefina persikor och aprikoser som låg där och såg ut som att de bara längtade efter att få bli nånting gott.

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

Visst är de fina?!  De små platta persikorna som är staplade på varandra minns jag inte vad de heter, men väldans söta var de iallafall!

Jag var först lite osäker på exakt vad jag skulle göra med frukten men till slut bestämde jag mig för glass.

Recept:

  • 3 dl     Vispgrädde
  • 300 g  Frukt, tärnad och fryst
  • 40 g    Florsocker

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

  • Dela frukten i tärningar.
  • Lägg dem i frysen och låt dem bli helt frysta. (Det går att skippa det här steget, men man sparar tid när glassen väl ska göras eftersom den inte behöver vara i frysen speciellt länge innan den kan ätas)

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

  • Häll den frysta frukten i en mixer tillsammans med florsockret och ca 1 dl av grädden.
  • Mixa tills den blir som du vill ha den, jag gillar när det fortfarande finns lite bitar med frukt kvar.

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

  • Vispa grädden.
  • Blanda försiktigt ihop grädden och glassmeten tills allt har blandats ordentligt
  • Ös upp i en låda eller i portionsformar och ställ i frysen tills den stelnat nästan helt, sen är den klar att ätas!

Jag provade både att hälla glassen i små portionssilikonformar och i en större låda och här får ni se två olika serveringsförslag:

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

Här är glassen från silikonformarna. Jag gjorde en enkel körsbärssås som jag hällde över.

semifreddo med persika aprikos och biggaråer, persikoglass, körsbärsglass

Här skopade jag upp glassen som jag lagt i en låda och hällde en hemmagjord chokladsås över.

Jag tyckte att det blev gott både med körsbärssås och chokladsås till! Portionspormarna känns väl lite mer festliga och den uppskopade glassen lite mer vardaglig tycker jag.

 

5 thoughts on “Semifreddo med persika, aprikos och bigarråer

    • Va roligt att du tycker att det ser gott ut och att du gillar bilderna =D Sedan jag fick min systemkamera så är det som att en helt ny värld har öppnats! Bilderna blir så himla mycket bättre på alla sätt! Men förutom kameran så är ju såklart ljuset viktigt. Men jag har ingen avancerad belysning utan brukar bara använda en vanlig spotlight om jag inte har tillräckligt med dagsljus. Sen kommer det kanske roligaste: Rekvisita! Bilderna blir mycket roligare och mer levande (tycker jag) om man har lite saker i bakgrunden. Oftast brukar jag använda mig av sånt som finns i det jag har bakat. tex. jordgubbar bredvid en jordgubbspaj osv. Olika bakgrunder kan också vara kul att experimentera med. Prova dig fram helt enkelt =) Och ta massor med bilder! Jag tar aldrig bara en bild utan flera och väljer sen ut de jag gillar bäst. Hoppas att det kunde vara till någon hjälp =) Lycka till!

Kommentera

