Äppelkaka

Äppelkaka med kanel

Igår kunde jag som vanligt inte hålla mina baksugna fingrar i styr, trots att jag bakar hela dagarna på jobbet (men det gills inte), så det fick bli en saftig äppelkaka med kanel. Receptet hittade jag på den trevliga och inspirerande bloggen Smitten Kitchen, men jag gjorde lite egna småjusteringar.

ingredienser äppelkaka

Recept lagom till 1,5litersform:

Ugn: 175°c Tid i ugn: 90 min

  • 3 st         Små/medelstora äpplen
  • 0,5 msk  Kanel
  • 2-3 msk  Socker
  • 200 g      Vetemjöl
  • 0,5 msk  Bakpulver
  • 0,5 tsk    Salt
  • 100 g      Olja (tex. rapsolja)
  • 200 g      Socker
  • 0,5 st      Apelsin (Juice av en halv apelsin)
  • 1 tsk       Vaniljpulver/vaniljessens/vaniljsocker
  • 2 st         Ägg

kanel med äpplen, äppelkaka

  • Kärna ur och dela äpplena i små tärningar.
  • Blanda äppelbitarna med kanelen och sockret och ställ åt sidan så länge.
  • Blanda mjöl, bakpulver och salt.
  • vispa ihop olja, apelsinjuice, vanilj och socker.
  • Blanda de torra ingredienserna med oljeblandningen.
  • Tillsätt äggen under omrörning, ett i taget, och rör tills allt är ordentligt blandat.

äppelkaka med kanel

  • Smörj en form.
  • Häll lite smet i botten på formen och varva sedan äpplen och smet tills formen är nästan full. (proportionerna i det här receptet passar perfekt till en 1,5 litersform)
  • Baka i 175°c i ca 90 min. Prova med provsticka.

Äppelkaka

Låt kakan svalna innan du stjälper ur den ur formen.

Äppelkaka med kanel

Nu är den färdig att ätas!

äppelkaka med kanel

Om du vill kan du pudra florsocker eller ringla någon trevlig glasyr över och servera som den är eller med vaniljglass eller vaniljsås.

Det ”trassliga” som ligger på vänstra sidan av kakan är lite rivet, kanderat äppelskal som jag testade att göra bara för att se om det gick. Sen tyckte jag det blev lite fint att använda det som dekoration.

äppelkaka med vaniljglass, kanel

4 thoughts on “Äppelkaka

    • Jag gillar den också =) Hade inte Balders hage varit stängt på söndagar så kunde vi kikat in där imorgon.. fast bagaren och kocken har ju också fina formar =)

Kommentera

