Risdessert med blåbär och citrongelé

risdessert, risgrynspudding med blåbär, citrongelé

Idag har jag experimenterat lite i köket igen. Jag fick en fin silikonform häromdan av mamma som hon hittade i Paris och jag var såklart ivrig att prova den. Jag har massor med olika idéer som jag vill prova med den nya formen, men jag bestämde mig för en av de mindre avancerade av idéerna. Jag ville prova att göra trevlig dessert av en enkel risgrynspudding.

pudding, silikonform minipuddingar

Jag kokade risgrynsgröt till 4 personer, rörde ner tre ägg, en matsked socker, lite frusna blåbär och en skvätt vaniljarom. Sen smörade jag formarna (vet inte om det behövs), hällde i gröten och gräddade dem i 30 min i 225°c.

Jag ville ha någonting extra att servera  puddingarna med så jag gjorde en citrongelé/sylt genom att koka lika delar citronsaft, vatten och syltsocker i tre minuter. Sedan, när puddingarna svalnat en aning, hällde jag gelén över dem. Till sist dekorerade jag med blåbär och rivet limeskal.

Jag måste säga att den sötsyrliga citrongelén och limeskalet verkligen gjorde att det kändes mer som en risdessert än en vanlig risgrynspudding. Det här hade jag definitivt kunnat tänka mig att bjuda på efter en god middag någon gång. Och de går ju att variera i det oändliga med olika smakkombinationer!

risdessert, risgrynspudding med blåbär, citrongelé

2 thoughts on “Risdessert med blåbär och citrongelé

Kommentera

