Morsdagsbakelse i sista sekunden

citronpaj med italiensk maräng, glutenfri citronpaj, lemon curd, minipaj

Min mamma sa att hon skulle resa bort över helgen så jag gav upp alla planer jag hade på morsdagsbakande. Men så ringde jag henne idag för att se om hon hade åkt och då sa hon att hon skulle åka senare på dagen och frågade om jag hade tänkt komma över till henne med fika. Först sa jag att jag inte hann, men sen tänkte jag att det är klart att mamma ska ha en morsdagsbakelse! Annat vore ju skamligt. Så det var bara att illa kvickt hitta på nånting. Det fick bli en snabb citronpaj med marängtäcke. Eftersom hon är överkänslig mot gluten så kunde jag inte göra en vanlig pajbotten utan det fick bli en ”smuldeg” gjord av riven mandelmassa blandat med mandelmjöl och lite smör. Jag valde att inte baka bottnen även om det säkert skulle gå bra att göra.

citronpaj med italiensk maräng, glutenfri citronpaj, lemon curd, minipaj, glutenfri pajdeg, mandel pajdeg

Som fyllning vispade jag lemon curd (färdig köpt) med lite lite smör tills den blev ljus och fluffig och hällde över pajskalet. Sen stack jag ner några frysta hallon i lemon curden och så gjorde jag en italiensk maräng med flädersmak som jag spritsade i små toppar över pajen. flädersmaken fick jag genom att byta ut en del av vattnet, i sockerlagen till marängen, mot koncentrerad flädreblomssaft. Vill man inte ha mandelbottnen kan man såklart använda vanlig pajdeg istället.

Eftersom citron är en av mammas favoritsmaker så blev pajen mycket uppskattad och jag är nöjd med att ändå ha lyckats åstadkomma en god bakelse/paj på så kort tid!

5 thoughts on “Morsdagsbakelse i sista sekunden

  1. gott, gott lätt det dära:) mmm tänkte blir det mkt smak på marängen har faktiskt aldrig haft en tanke på att man skulle kunna göra på det viset, men det ska jag ha i tankarna:) och tack för tipset om jordgubbs cheesecaken:) ska eventuellt ha två kompisar på besök nästa fredag i såfall får det bli något i den stilen, men får bli saften från de tinade jordgubbarna istället för gelén hon använde (så antingen får jag väl ha i lite gelantin lr så serverar jag den halvfryst) borde funka…:)

    • Ja, marängen smakade ganska mycket fläder =) Men man kan ju förstår variera hur mycket smak man vill ha beroende på hur mycket av vattnet man byter ut.. Hoppas Jordgubbscheesecaken blir god!

Kommentera

