Citronbröd

citronbröd, jan hedh

Nu kommer lite mera bröd. Citronbröd blev det den här gången. Receptet kommer ifrån Jan Hedhs bok Bröd som innehåller många trevliga brödrecept.

citronbröd, fördeg, Jan hedh

Jag började med att göra en fördeg av vatten, mjöl, surdeg och lite jäst som fick stå i kylen över natten. På bilden ovan ser ni fördegen efter att den har stått i kylen och fått jäsa till sig och utveckla massor med goda smakämnen över natten.

Seden blandade jag fördegen med mer mjöl och vatten och rivet citronskal, olivolja och salt. Degen fick vila i nån dryg timme och sen formade jag bröden så att de liknade citroner och penslade dem med vatten och doppade dem i grovt polentamjöl för att de skulle få en fin färg och yta.

citronbröd, jan hedh

De fick ligga och jäsa nån timme innan jag snittade dem och satte in dem på bakstenen i ugnen på 250 °. Så fort de var i ugnen sprutade in ordentligt med vatten med blomspruta för att få en fin, krispig skorpa på bröden. Efter en stund sänkte jag temperaturen till 200°  lät dem vara inne i ytterligare ca 40 min.

Citronbröd, jan hedh

När de var klara lät jag dem ligga på ett galler och svalna innan jag skar upp ett av dem för att inspektera. Brödet var väldigt mjukt och saftigt och gav ifrån sig en svag med god doft av citron. Det här är ett bra bröd att frysa in och passar utmärkt till tex. skaldjur.

2 thoughts on “Citronbröd

  1. mmm när du skrev polenta mjöl kom jag att tänka på majsbröd, det finns inget majsbröds recept i den Jan Hedh boken du har??
    Vet att jag bakade majsbröd när jag jobbade i Tidaholm men det receptet har jag ju tyvärr inte…

Kommentera

