Pasta – utan pastamaskin

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

Har ni tänkt på att man inte måste ha en pastamaskin för att kunna göra egen pasta? Det går utmärkt att helt enkelt kavla pastan och skära den med kniv istället för att köra den genom pastamaskinen.

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

Gör en liten ”vulkan” av 250g vetemjöl och 250g durum och knäck 5st ägg i mitten av vulkanen.

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

Vill du göra som jag så tillsätt även lite hackad spenat för att få extra smak och fin färg.

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

Knåda ihop allt för hand till en smidig deg. Om degen känns lös och klibbig så tillsätt mer mjöl, om den känns för torr eller hård så tillsätt lite vatten. Man ska kunna trycka fingret mot den utan att fastna och den ska vara glansig och fin. När den är klar ska den ligga och vila inslagen i plastfolie. 1-4 timmar i rumstemperatur eller upp till ett dygn i kyl.

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

När den har vilat klart delar du upp den i 6 bitar, tar en och lägger resten under plast. Kavla ut biten till en tunn, avlång rektangel i den längd du vill ha pastan. Mjöla ordentligt på båda sidor. Rulla sedan ihop den och skär små skivor. Ungefär som man gör med kanelbullar helt enkelt. Rulla upp skivorna och lägg dem i rikligt med mjöl. Nu kan du välja om du vill hänga pastan på tork eller göra små knyten av den. Jag gjorde knyten. Sen är det bara att koka i rikligt med vatten, göra en god sås och njuta!

pasta med spenat, hemmagjord pasta utan pastamaskin

2 thoughts on “Pasta – utan pastamaskin

  1. Måste säga att det där verkar klart mkt smidigare än med en pasta maskin..inte för jag har gjort pasta, men kristian har en sån maskin och den har han använt 2 ggr och inte var den så smidigt tar mest en massa plats i skåpet…fast det ska jag nog inte säga till han;) men om jag får för mig att göra pasta tänker jag definitivt göra enligt din beskrivning:)

    • Har bara provat att göra pasta med pastamaskin en gång och det var för länge sen så jag minns inte riktigt hur det var att göra pasta med en sån, men ett som är säkert är iallafall att man klarar sig utmärkt även utan =)

Kommentera

