Matbröd fyllt med smaskigheter!

fougasse, fyllt matbröd, fetaost, färska örter, basilika, timjan, rosmarin, oliver

Efter helgens storslagna kakfrossande så kände jag att det var dags att pausa lite med kakbakandet och istället ägna mig mer åt bröd.  Den här gången blev det ett ljust surdegsbröd fyllt med massor med godsaker. Idén fick jag ifrån min arbetskollega Nathalie som i sin tur fick iden från Sébastien Boudet. Brödet de bakade kallas fougasse, men jag har improviserat och ändrat en hel del så om det fortfarande kan kallas fougasse är tveksamt. Men helt otroligt gott blev det iallafall!

fetaostm, tomater, basilika, timjan, rosmarin, oliver

Degen gjorde jag igår kväll av vatten, surdeg, salt, durum, vete och ölandsvete och lät den sen stå i kylen över natten. När jag kom hem från jobbet idag så tog jag fram den ur kylen och lät den vakna till i rumstemperatur en stund innan jag försiktigt plattade ut den och la en rejäl hög med fetaost, oliver, tomater, basilika, rosmarin och timjan i mitten av den och sen vek jag över kanterna så att det blev som ett runt litet paket/knyte. Jag vände försiktigt på brödet och lät det jäsa på ett mjölat bakplåtspapper i nån timme.

surdegsbröd ,fougasse, fyllt matbröd, fetaost, färska örter, basilika, timjan, rosmarin, oliver, tomat

När jag tyckte brödet var färdigjäst så ringlade jag lite olivolja och strödde lite flingsalt ovanpå det och flyttade försiktigt över det till bakstenen som legat och blivit ordentligt varm inne i ugnen. Vet inte riktigt hur länge det var inne i ugnen eftersom jag mest gick på känsla. Men jag lät det få ganska mycket färg.

surdegsbröd ,fougasse, fyllt matbröd, fetaost, färska örter, basilika, timjan, rosmarin, oliver, tomat

Såhär såg det ut inuti när det var klart! Jag kunde knappt hålla mig tills det hade svalnat ens innan jag kastade mig över det för att provsmaka en bit. Varför har jag aldrig gjort det här förut? Det var ju så himla gott!! Den ganska tydligt framträdande surdegssmaken blev extra god tillsammans med fyllningen!

surdegsbröd ,fougasse, fyllt matbröd, fetaost, färska örter, basilika, timjan, rosmarin, oliver, tomat

One thought on “Matbröd fyllt med smaskigheter!

Kommentera

