Födelsedagsfirande igen!

Den här gången med tjejkompisar och kakbuffé!

dessertbord, macaroner, macaroons, makroner, viol, grönt te, saffran, ros, kaffe, lakrits

En anledning på att jag har varit lite dålig på att uppdatera den senaste tiden är för att jag har hållit på och förberett inför den här kakbuffén, och nu igår var det äntligen dags! Det blev en hel del olika sorters kakor. Jag gjorde sju olika sorters macaroner: Saffran, ros, lakrits, kaffe, viol, persiko is-té och grönt te. De med saffran och ros är nog mina favoriter, men alla blev goda.

dessertbord, kakbuffe, blåbär och citrontårta, lamon curd

Jag gjorde även två tårtor. Den ena var en citron- och blåbärstårta med blåbärssylt, lemon curd, banangrädde och vitchokladgrädde.  Jag dekorerade den med marsipan och färska bär.

dessertbord, kakbuffe, devils chocolate cake, chokladtårta, ganache

Den andra tårtan var en riktigt maffig och mättande chokladtårta. Bottnarna gjorde jag av min absoluta favoritchokladkaka, och fyllningen bestod av två lager mörk chokladgrädde och ett lager med rårörda jordgubbar. Jag klädde sedan hela tårtan med mörk chokladganache och dekorerade med mini oreokakor, jordgubbar och marsipanblommor.

dessertbord, melonpannacotta, kiwigelé

Det blev även melonpannacotta med kiwi- och limegelé…

dessertbord, kakbuffe, blåbärscupcakes, citroncupcakes, italiensk maräng

..Och två sorters cupcakes. De på bilden ovan är citroncupcakes med blåbärssylt, lemon curd och tvåfärgad italiensk maräng..

dessertbord, kakbuffe, chokladcupcakes, italiensk maräng med rosensmak

..Och de andra var chokladcupcakes med jordgbbsganache och italiensk maräng med rosensmak.

dessertbord, kakbuffe, randiga papperssugrör, hallonkarameller, polkagrisar, pioner

De randiga papperssugrören fick förstås också vara med.. och så lite hallonkarameller och polkagrisar.

dessertbord, kakbuffe, fruktskål, ananas, kiwi, vindruvor, jordgubbar

Om man ville ta en paus ifrån allt kaksnaskande så fanns ett fruktfat nära till hands.

Och som om allt det jag redan nämnt inte skulle vara nog, så hade jag även helgarderat mig med två sorters cookies och två sorters bullar!

Det var riktigt trevligt, mumsigt och mysigt. En dag att minnas helt enkelt!

Om det är någon som vill ha recept på någonting av det som fanns på buffén så är det bara att säga till!

Ps. Som ni kanske ser så har jag gjort en liten renovering av utseendet på bloggen. Hoppas ni gillar det! Men jag kommer nog att finjustera lite grann innan det är helt klart..

Efter förfrågan finns nu recept på macaronerna och chokladkakan under receptfliken.

kakbuffé, dessertbord, melonpannacotta, bärtårta, chokladtårta, minibullar, cookies,

9 thoughts on “Födelsedagsfirande igen!

  1. Herregud detta var den tjusigaste kakbuffé jag någonsin sett! så himla snyggt stylat med färgerna också! Ahhhh jag hade dött om jag sett det på riktigt så imponerande!!

  2. Supernice, först får jag säga att nya utseendet verkligen är ett stort lyft..det har du verkligen fått till:)finner inga ord, ser ju ut som ett riktigt proffs har vart och stylat, precis som i tidnigar ju:)…och allt ser otroligt gott ut:) Duktiga du!! Hoppas ni hade en riktigt trevlig kakstund!! och den dära chokladkakstårtan den blev jag riktigt sugen på och pannacottan såg riktigt läcker ut!!

    • Tack så jättemycket för att jag fick en bit av den ljuvligt goda chokladkakan, har nog hälften kvar så drar ut på det goda:) men den var riktigt läcker precis så chokladit som jag vill ha det…

      • Va roligt att du gillade den! =D Just den kakan har blivit lite min specialitet och jag brukar alltid göra den när jag ska bjuda på nånting lite sådär extra lyxigt chokladigt! Provade du macaronerna också?

    • Roligt att du gillar det nya utseendet =) Jag har inte riktigt vant mig än, men jag tror att jag är nöjd! Lite minijusteringar bara. Det var verkligen jätteroligt att bara få låta fantasin flöda och experimentera och baka hur mycket jag ville (nästan) och dekorera och pynta och ha mig utan några som helst krav eller förbehåll. Det är inte ofta man får chans till det! *lycklig och nöjd*

Kommentera

