Mango/hallonpannacotta

mangopannacotta, hallonpannacotta, chokladdekoration,

Igår kväll fick jag för mig att för första gången (ja, du hörde rätt: första gången!) göra pannacotta! Jag har nog aldrig riktigt insett hur superenkelt det faktiskt är! Jag ville gärna göra någon annan smak än bara vanilj och när jag upptäckte att jag hade en mango som var hög tid att ätas så fick det bli den och så blandade jag även i lite hallon.

Receptet:

Till 2-3 pers

1 gelatinblad

0,5 Vaniljstång eller nån tesked äkta vaniljpulver

2,5 dl Vispgrädde

0,25 dl Socker

50 g Hallon

50 g Mango

Gör såhär:

1. Mixa hallonen och mangon och puréa ev. genom en sil

2. Lägg gelatinbladet i kallt vatten

3. Låt grädden, vaniljstången och sockret sjuda på låg värme i ca 3 min. Tag ur vaniljstången och blanda i hallon/mangopurén

4. Krama ur vattnet ur gelatinet och rör ner det i gräddblandningen och rör tills gelatinet löst sig helt.

5. Fördela i portionsformar och ställ i kylen i ca 3 timmar eller tills de stelnat

6. Dekorera och servera

chokladdekoration, jordgubbar, mango hallon pannacotta

Jag dekorerade med jordgubbar, physalis och chokladpinnar.

 

2 thoughts on “Mango/hallonpannacotta

Kommentera

