Födelsedagsfirande med smörgåstårta och fin present

Smörgåstårta med tonfiskröra och räkröra, smörgåstårta dekoration

Igår firade jag min födelsedag med min familj. Det första jag måste berätta om är min superduperfina födelsedagspresent: en Canon eos 600d! Jag tog massor med bilder igår och skillnaden mot bilderna från min kompaktkamera är otrolig! Ni kommer som ni kanske förstår ganska omedelbart att märka av skillnaden även här på bloggen eftersom jag i fortsättningen såklart kommer att använda min nya kamera när jag ska fota det jag har bakat =)

smörgåstårta dekoration, smörgåstårta tonfiskröra, räkröra

Nu till smörgåstårtan. Jag och min mamma ägnade en bra stund i fredags till att göra en stor smörgåstårta och tre stora smörgåsbakelser. Bakelserna var gluten- och laktosfria men i övrigt identiska med den stora tårtan. Vi gjorde ett lager med tonfiskröra och ett lager med ägg- och räkröra. Puh vilken tid det tar att skala två kilo räkor!

laktosfri smörgåstårta, smörgåsbakelse, glutenfri smörgåstårta

I rörorna använde vi crème fraiche och majonäs. Ingen grädde för jag mår lätt illa av sånt som är för fett. I de gluten- och laktosfria bakelserna använde vi helt enkelt glutenfritt bröd och laktosfri crème fraich.

Alla var överens om att det blev väldigt gott och inte så fett så man orkade äta flera bitar. Det enda som kunde varit bättre var det glutenfria brödet som var lite smuligt trots att bakelserna fått stå till sig över natten.

citronmousse, citronmoussetårta med cocosbotten och italiensk maräng

Nu till desserten! Min tanke var att efter att ha proppat i sig en massa smörgåstårta så vill man inte ha mer fett.. Jag bestämde mig därför för en citronmoussetårta med cocosbotten och italiensk maräng. Den är dock från jobbet, så den är inte hemma gjord.. men god var den!

citronmousse med cocosbotten och italiensk maräng

Jag dekorerade tårtan hemma med lite olika frukter som jag tyckte passade till innehållet i tårtan.

laktosfri och glutenfri dessert

Det blev även en laktos- och glutenfri dessert. Jag gjorde en chokladgrädde med smält choklad och florsocker blandat med vispad grädde som jag serverade med mango, passionsfrukt och physalis.

canon eos 600d, magdalena larsson, nybakat, magnolia

Här kommer slutligen en bild på ett nöjt och belåtet födelsedagsbarn (jag)!

 

 

7 thoughts on “Födelsedagsfirande med smörgåstårta och fin present

  1. riktigt fin smgtårta och den ser riktigt god ut:)
    hoppas ni hade ett trevligt kalasande:) presenten förstår ja att du är nöjd över:)

  2. grattis! fin kamera du fick, hoppas du kommer att fota en massa! vi ses säkert i sommar när vi kommer upp o hälsar på!

Kommentera

