Lördagsfrukost

scones med musli

Eftersom att allt bröd hemma verkade vara slut så bestämde jag mig för att göra scones. Jag har inte gjort scones på jag vet inte hur länge men jag hade glömt hur otroligt snabbt och lätt det är. Det är ju bara att blanda mjöl, salt och bakpulver, i med smör sen i med mjölk, blanda och så in i ugnen! 10 min på 250 grader och vips så är det klart! Men jag kunde såklart inte låta bli att fiffla lite med receptet: Jag bytte ut 1 dl av mjölet mot müsli och 1dl av mjölken mot tropisk fruktyoghurt.

Här är receptet, men tveka inte att prova att byta ut tex.  delar av mjölet eller mjölken mot någonting annat!

ca 7 dl Mjöl

4 tsk Bakpulver

1 tsk Salt

Blanda ihop och tillsätt:

100 g  Smör (rumstempererat) i små tärningar

Finfördela smöret och mjölet med fingrarna och tillsätt:

3dl Mjölk (eller yogurt eller liknande)

Blanda snabbt ihop till en deg, forma till valfritt antal platta bröd (jag gjorde två) och sätt in i ugnen på 250 grader i 10-12 min.

Servera med ost, marmelad eller något annat gott!

4 thoughts on “Lördagsfrukost

  1. lätt,snabbt och gott perfekt till helgfrukosten ju:)
    Ser med spänning framemot att göra hur smörgåstårtan blev sedan:)
    Ha en fin lördag med mkt kalasande:)

Kommentera

