Päron och blåbärs(mini)pajer

päronpaj, plåbärspaj, päron och blåbärspaj, minipaj

Idag har jag äntligen bakat igen! Jag blev sugen på att baka någon paj och kom på att jag hade blåbär i frysen. Receptet hittade jag i en av mina absoluta favorit-bakböcker Bagarens bästa – Från surdeg till muffins. Jag letade efter blåbärspaj men hittade någonting ännu smarrigare: päron och blåbärspaj!

päronpaj, blåbärspaj, pajskal, pajfyllning, minipaj

Såhär såg fyllningen ut innan jag bakade pajerna..

päronpaj , blåbärspaj, marsansås, minipaj

.. och här är en av de färdiga pajerna med marsansås till. Riktigt goda blev de och måste definitivt göras igen!

3 thoughts on “Päron och blåbärs(mini)pajer

  1. mumsfiliobaba!!! Det lät som något i min smak fast hade nog gjort en smuldeg till då det är min storasvaghet då det gäller paj;)

    • Det blev väldigt gott! När jag tänker efter så vet jag inte om jag har gjort blåbärspaj innan faktiskt! Smulpaj är också gott, men jag ville prova att göra ”pâte brisée” som är en ”klassisk söt pajdeg” från boken jag pratade om. Fast jag måste erkänna att jag fuskade lite för jag orkade inte låta den ligga över natten i kylen och så.. Jag gjorde en snabbvariant helt enkelt..

      • haha…ja nöden har ingen lag vill man ha paj vill man oftast ha den direkt inte nästa dag:)

Kommentera

