Ett lyckat misslyckande? – Surdegsbröd med honung och rosmarin

Vart ska jag börja? Från början antar jag..

Jag har inte bakat bröd på länge så nu var jag rejält sugen. Speciellt efter att jag adopterat en bit surdeg från en arbetskompis. Jag har ju haft surdegar förut, men den senaste råkade bli övergiven lite väl länge över jul..

Den här gången ville jag baka enbart på surdeg. Är faktiskt tveksam till om jag någonsin gjort det innan.. Jag brukar ofta tillsätta några ynka gram jäst av ren feghet.

rågsurdeg

Här har vi surdegen, en pigg och glad rågsurdeg.

Jag ville även prova autolys som jag aldrig provat tidigare. Det går ut på att man bara rör ihop degen snabbt och sen låter den vila en stund så bildar den fina glutentrådar alldeles av sig själv och kräver betydligt mindre bearbetning.

Jag tog en halv liter vatten, 400g vetemjöl special, 350g ekologiskt Ölandsvete och så 150g rågsurdeg. Sen rörde jag snabbt ihop degen och gick på promenad i ungefär en och en halv timme. När jag kom hem igen tillsatte jag 20g salt, en skvätt honung och några kvistar rosmarin, knådade jag degen i min köksassistent, men degen behövde knappt knådas alls, fina glutentrådar hade redan bildats under autolysen. Jag  gjorde ett glutenprov och kunde konstatera att det nog var det bästa gluten provet jag någonsin gjort! Det kändes som att degen gick att dra ut hur mycket som helst!

glutenprov, glutentest

Det fina glutenprovet!

Jag la degen i en oljad bunke och lät den vila i kylen över natten.

Nästa dag, när jag kom hem efter jobbet, tog jag ut degen ur kylen, formade snabbt en rund limpa och la den i en jäskorg. jäskorg

Efter att degen stått någon timme (i rumstemperatur) tyckte jag knappt att den hade jäst någonting alls och blev rädd att surdegen av någon anledning hade gett upp. Men jag tänkte att jag lika gärna kunde baka det ändå. Eftersom jag skulle baka brödet på bakstenen så tänkte jag först stjälpa upp det på degspaden och sen skjutsa in det i ugnen. Någon timme tidigare hade jag tänkt att jag verkligen måste mjöla spaden ordentligt eftersom degen var ganska kletig.. Och det kom jag återigen att tänka på precis samma ögonblick som jag hade hällt över brödet på spaden! Det fanns inte en smula mjöl på spaden!! Jag stod där några sekunder och visste inte vad jag skulle ta mig till,  men bestämde mig tillslut för att ändå försöka få in brödet i ugnen. Efter att ha stått och lirkat med en stekspade i nån minut insåg jag att det var rätt kört. Jag fick visserligen över brödet på stenen men det var platt som en pannkaka! Två dagars arbete (om man överdriver lite) helt åt skogen! Jag sprayade snabbt lite vatten i ugnen, stängde luckan och gick iväg för att slippa se eländet. Döm om min förvåning när jag kom tillbaka och såg att brödet hade rest sig och blivit riktigt fint! Ojämnt men fint. surdegsbröd med rosmarin och honung, surdegsbröd, ölandsvete

Eller vad tycker ni?

Och hur såg det nu ut inuti tro? Det är alltid lika spännande att skära första skivan.

surdegsbröd med honung rosmarin och ölandsvete, baksten, jäskorg

Tada! Finfina hål och sådär seg och god konsistens. Lagom tunn men krispig skorpa blev det också =)

Alla kanske inte gillar bröd med stora hål och seg konsistens, men jag skulle nog vilja påstå att det är min favorit!

Och hur smakade det då? Gott! Jag gillar verkligen ölandsvetet. Det ger en mycket mustigare och ”fylligare” smak än vanligt vete. Tycker jag iallafall. Och så gav ju surdegen en fin syrlighet förstås.

Det blev ett långt inlägg den här gången men jag hoppas att ni ändå tyckte det var kul att se att även ett misslyckande kan ge finfint resultat!

surdegsbröd, baksten, jäskorg, tomat och basilika

4 thoughts on “Ett lyckat misslyckande? – Surdegsbröd med honung och rosmarin

  1. Ja krut i surdegen var det ju iaf:) Så hade det gått exakt som tanken var hade det nog blivit helt perfekt, men du kan allt vara nöjd såg ju jättefint ut inuti…mums:) Och ja kan inte annat än vara lite stålt över min bort adopterade lilla surdeg:) tur han sköte sig:)

    Ses imorgon bitti:)

Kommentera

