Minibullar

minibulle i muffinsform, espressokopp, saffranssnurra

Igår fick jag för mig att jag ville baka pyttesmå bullar, så det fick det bli!

Jag gjorde en ganska stor sats med vanlig bulldeg med kardemumma som jag sedan delade upp i mindre bitar till olika sorters bullar. Medan degen knådades i maskinen så gjorde jag två olika fyllningar. Jag började med att blanda 250g rumsvarmt smör med riven mandelmassa, jag vägde inte hur mycket mandelmassa jag tog, men tills det smakade gott helt enkelt. Jag hade även i lite socker och lite vaniljpulver och sen delade jag upp fyllningen i två skålar och blandade saffran i den ena och kanel i den andra. När degen var klar delade jag upp den och gjorde vegabullar och två olika snurrade bullar.

minibullar, vegabullar, saffranssnurror, kanelbullar

Vegabullarna är de längst fram till höger. De gör man genom att först göra vanliga kanelbullar och sen inte lägga dem ner utan ställa dem på höjden och sen trycka till dem med tex en träpinne på mitten så att de putar ut på båda sidorna.. lite svårt att förklara.. Även de snurrade bullarna är lite svårt att förklara hur man gör, men min plan är att så småningom lägga upp videoklipp/bilder på hur man gör olika bullar. De allra minsta bullarna (de längst bak) la jag i pyttesmå muffinsformar. På bilden högst upp ser man hur liten bullen är jämfört med en espressokopp! De med saffransfyllning blev godast tycker jag.. och jag tycker inte alls att man bara får äta saffran på jul! Det är ju så himla gott =) Min tanke med de små bullarna var dels att de skulle vara alldeles sådär lagom små så att man kan ha dem till tex. en espresso utan att det blir för mycket. Och så kan man ju äta desto fler utan dåligt samvete! Eller?

One thought on “Minibullar

  1. Haha, gud så söta de i muffinsformarna blev:) och sjklart kan man med gott samvete äta flera av de söta;)

Kommentera

