Risgrynspudding

risgrynspudding, risgrynsgröt, pudding, hemmagjord drottningsylt, blåbär och hallonsylt

Jag upptäckte att det fanns en väldans massa mjölk hemma och tänkte att det var bäst att använda den innan den blir gammal så jag bestämde mig för att göra en risgrynspudding!

Det är superenkelt. Till min så använde jag ca 1,5 liter risgrynsgröt (man kan göra egen eller köpa färdig), jag rörde ner lite russin, bittermandel och 3st ägg i, smörade och bröade en form, hällde grötblandningen i formen och ställde den i ugnen i 30 min på 225grader och vips så var det klart!

Jag bestämde mig även för att göra lite egen hallon- och blåbärssylt till. Det är också hur lätt som helst. Jag tog bara fram lite bär från frysen (jag brukar köpa i lösvikt och bunkra i frysen) och blandade 1,5 dl bär med 1,5dl syltsocker, kokade 3 min och sen var det bara att låta den svalna.

Det skulle säkert kunna vara gott med lite grädde eller nånting till också men det får jag prova en annan gång.

2 thoughts on “Risgrynspudding

    • Oj! Tack för att du uppmärksammade att jag skrev fel. Risgrynsgröt ska det såklart göra. Jag tänkte från början göra mannagrynspudding så det var nog därför jag råkade skriva det. Roligt att du gillar recepten! Jag ska se vad jag kan hitta på till påsk =)

Kommentera

