Äppelpannkaka

äppelpannkaka, pannkaka med äpplen

Frågan är om pannkaka räknas till kategorin ”bakning”, men jag tycker att den här äppelpannkakan är så himla god och enkel så jag kände att jag ville dela med mig till er som aldrig provat!

äppelpannkaka, pannkaka med äpplen

Det du behöver är: Pannkakssmet, äpplen, smör och tex. kanel och socker.

Börja med att dela äpplena. Jag brukar använda en såndär äppeldelare som delar i klyftor. Lägg dem sedan i stekpannan och stek dem i smör. Sedan brukar jag antingen ringla honung över eller strö över tex. muscovadosocker och kanel. Om man vill att de ska bli lite mjuka kan man låta de stå på spisen med svag värme en liten stund, men annars är det bara att hälla över pannkakssmeten, lägga på ett lock och låta den stå och bli genomstekt på medelhög värme. Den klarar sig utmärkt själv så du kan hitta på nånting annat under tiden.

äppelpannkaka, pannkaka med äpplen

Nu är det färdigt! Servera pannkakan som den är eller tex. med ännu mer kanel och socker, honung eller sirap.

Mums!

Kommentera

