Getmjölk och ölandsvete

bröd med getmjölk, ölandsvete, ölandsvetemjöl, grovt vetemjöl, jäskorg, baksten

Idag har jag äntligen bakat bröd igen. Även denna gång blev det lite spännande experimenterande.

Istället för vatten använde jag getmjölk i degen och mjölet jag använde var ett grovt ekologiskt Ölandsvete. Jag har aldrig bakat på getmjölk förut, men jag har varit nyfiken på att testa det ett tag så nu slog jag till. Det blev ingen surdeg eller nattjäsning den här gången utan jag använde vanlig jäst och lät degen vila 3×30 min och stötte den mellan varje gång. Jag bytte ut allt vatten i degen mot getmjölk och använde enbart ölandsvetet (alltså inget annat mjöl). Förutm mjölk, mjöl och jäst så tillsatte jag även olivolja, salt, skogshonung och en liten liten skvätt tryffelolja. När det var dags att baka ut brödet passade jag på att använda jäskorgen som jag fick i julklapp och min kära baksten fick såklart också vara med.

Hur blev resultatet tro?

Det blev ett ganska finporigt, men helt otroligt saftigt, inkråm och skorpan blev väldigt tunn men krispig. Det märktes att det var ett grövre vete för det gav en ”mustigare” smak än vanligt ”vitt” vete. Och getmjölken då? Jag kände ingen jättestark smak av getmjölken men smaken fanns ändå där i bakgrunden och framför allt så tror jag att det var den som bidrog till saftigheten.

bröd med getmjölk, saftigt inkråm, ölandsvete, jäskorg, baksten

3 thoughts on “Getmjölk och ölandsvete

  1. Åh vilken underbar blogg du har,är avis på dig.min dröm och bli konditor
    skulle jättegärna vilja ha ännu mer recept och steg för steg beskrivning.

    • Tack! Det var väldigt roligt att höra =) Var bor du någonstans? Om du bor i eller nära Göteborg så skulle jag verkligen rekommendera utbildningen som jag gick på Burgården. Jag vet att jag är dålig på att lägga upp recept *skäms lite*. Ska försöka bli bättre på det. Men tack för att du påpekade det, det är alltid roligt att höra vad folk vill ha mer av här på bloggen!

Kommentera

