Akut chokladbehov-kaka

enkel chokladkaka, chokladkakamed chokladglasyr, chokladbehov,

Rätt vad det är så drabbas man (iallafall jag) av akut chokladbehov. Den här gången löste jag det genom att improvisera fram en chokladkaka!

Eftersom det kändes onödigt att göra en hel stor kaka till mig själv så gjorde jag en precis lagom stor till en portionspajform (från le creuset). När den var klar gjorde jag en superenkel choklad-sås/glasyr/kola som jag hällde över kakan. Den gjorde jag genom att koka lite socker, vatten och kakao till lagom tjock konsistens.

Om någon skulle vilja prova så kommer receptet här:

Lägg märke till att det alltså är lagom till en 11cm-form

1 ägg

0,5 dl Socker

30 g Smör (smält)

50 g Choklad (smält)

50 g mjöl

En nypa bakpulver (blandat i mjölet)

Gör såhär:

  • Vispa ägg och socker
  • Blanda i övriga ingredienser
  • Baka ca 20 min på 200 grader

Den ska vara sådär alldeles lagom kladdig i mitten när den är klar.
Lätt som en plätt!

Lämna en kommentar