Saffransbullar med vaniljfyllning

Saffransbullar, lussebular, saffranssnurror, vaniljsmörkräm, vaniljfyllning

Förra helgen Fick jag äntligen tid att baka lussebullar! Jag hade först tänkt att bara göra vanliga lussekatter, men så blev jag sugen på att pröva nånting nytt. Jag gjorde en vaniljfyllning av smör, socker och vaniljsocker och bredde på den utkavlade degen. Sedan vek jag degen i ett ”treslag” och  skar tunna remsor som jag gjorde snurror av. De blev helt fantastiskt goda tyckte jag och jag kan nästan känna doften av vanilj och saffran bara jag ser bilden!

Till degen använde jag ett recept vi använt i skolan. Det kräver att man har en rejäl degblandare (tex, assistent), eftersom degen behöver knådas mycket och länge, men jag blev väldigt nöjd med resultatet! De blev både stora, fluffiga och saftiga.

Jag kan göra om receptet så att mängden passar att göra hemma om någon är intresserad?

Kommentera

