Pralinkurs med Tony Olsson

praliner, praliner med hallon och lakrits, limepraliner, mangopraliner, tony olsson

Härom veckan var Tony Olssson och höll pralinkurs med oss på skolan! Anledningen till detta finbesök var att jag och mina två klasskompisar Sara och Moa kammade hem segern i skådebrödstävlingen, som var på bagerimässan i kista, tidigare under hösten och då vann en valfri kurs med Tony.

För er som inte känner till Tony Olsson sen tidigare så har han bla. Varit med i bagerilandslaget i VM, vunnit OS,  blivit årets konditor och en hel del annat. Han är dessutom en mästare på praliner och valet av vilken kurs vi ville ha med honom var därför inte så svårt.

Han började kursen  med en liten genomgång om choklad och om olika pralinfyllningar och hur man gör en bra ganache m.m Vi fick provsmaka och jämföra olika chokladsorter och sedan satte vi igång  med pralinmakeriet.Vi började med att göra de olika fyllningarna och medan vi väntade på att de skulle svalna så tempererade vi choklad som vi sedan göt i formar till pralinskal. När fyllningarna var i rätt temperatur spritsade vi i dem i skalen och lät dem svalna ytterligare en stund. Egentligen ska de stelna över natten innan man täcker dem med choklad i botten, men vi hade ju bara en dag på oss så vi fick förkorta processen lite.

Några av sorterna vi gjorde var: Björnbärscaramel (vita skal med med en björnbärsfyllning), Limekulor (vita kulor med en vit limeganache, rullade i limesocker), Hallon/lakritsganache (mörka skal med hallon- lakritsganache) baileystryffel (ljusa skal med baileysganache) och flera andra sorter.

Hallon/lakrits var nog min personliga favorit men alla var goda!

Personen på bilden är jag som med stor entusiasm håller på att spritsa fyllning i skalen. Bilden till höger är mina favoriter ”hallon/lakrits”. Visst blev de glansiga och fina? =)

 

5 thoughts on “Pralinkurs med Tony Olsson

  1. Vi kör på tablering (det ser ju coolast ut, haha). Ni då?

    Angående äggulorna, så tror jag inte att min praktikplats har gula på dunk. Antagligen för att de använder det så sällan. Så det blev praktikantens uppgift förstås, att skira 90 ägg😛

    • I skolan kör vi med tablering, men hemma har jag ju inget stort marmorbord så då får jag nöja mig med att micra hälften och sen blanda i resten och röra tills det blir rätt temperatur, sen micra igen.. men det känns ju inte lika glamoröst =P

      Jaha, på så vis! Att knäcka 90 ägg är ju en sak men att dela upp vitorna och gulorna är ju aaningens jobbigare!Blev kakan bra?

Kommentera

