Halloween

halloweentårta, chokladmoussetårta, moussetårta, chokladdekoration

I helgen hade jag och en kompis vår årliga halloweenfilmkväll. Till traditionen hör att vi äter pumpasoppa och någon smaskig efterrätt. Efterrätten får gärna inne hålla så mycket choklad det bara går!

I år blev det en mörk chokladmoussetårta på seg nöt botten. Till moussen använde jag extra fin mörk choklad och vaniljstång. inuti tårtan är det små bitar av ”crunch”  som består av ljus choklad, praliné, rivet apelsinskal och cornflakes. De ”crunchiga” bitarna är med för att ge tårtan en lite mer spännande konsistens och för att ge den ytterligare en smak.

Som dekoration försökte jag mig på att göra en kant runt tårtan med marmorerad choklad. Det var första gången jag provade det så det blev väl inte så fantastiskt bra, men ändå förhållandevis helt ok tycker jag. Den orange chokladen är vit choklad som jag färgade med färg-pulver. Ovanpå tårtan är det chokladsticks och physalisfrukter.

För skojs skull provade jag även att göra lite läskiga fingrar av marsipan och mandlar. *Känsliga tittare varnas* =P

läskiga fingrar, avhuggna fingrar, halloweendekoration, marsipanfingrar

6 thoughts on “Halloween

Kommentera

