Mandelbiscotti (glutenfria) och citronmarmelad

glutenfria mandelbiscotti, citronmarmelad

Igår fyllde min mamma år och eftersom hon inte önskade sig någonting så tänkte jag att jag kunde baka någonting till henne. Jag vet att hon tycker om biscotti, men på senare tid har hon slutat äta gluten, så vanliga biscotti gick ju förstås inte. Det borde väl gå att baka på mandelmjöl istället för vetemjöl tänkte jag och började leta recept. Men efter att ha letat runt på internet en lång, lång stund kunde jag konstatera att det uppenbarligen inte varit någon annan som fått samma idé som mig, för recepten lyste med sin frånvaro. Jag fick helt enkelt prova mig fram till ett eget recept. När jag väl kommit fram till de rätta proportionerna var resten ganska enkelt (ni kan läsa receptet nedan) och jag skulle nästan våga påstå att jag tyckte att resultatet blev snäppet godare än ”vanliga” biscotti. Men sen är jag ju också väldigt förtjust i mandel i kakor.. Sarah bernhardt och macaroner till exempel.. mums! Men åter till ämnet. När jag hade grundsmeten smaksatte jag med hackade valnötter, vanilj och rivet citronskal.

Jag ville göra någonting mer än bara kakorna så jag tänkte att en burk marmelad är ju alltid trevligt. Eftersom jag vet att min mamma älskar citron så fick det förstås bli citronmarmelad!

Här är receptet på mandelbiscottin:

Mandelbiscotti (glutenfri)

Ugn: 180 grader

Ingredienser:

2 dl Mandelmjöl

2 dl Rismjöl

1 dl Socker

1 tsk Bakpulver

2 st Ägg

Smaksättning (frivilligt):

Hackade valnötter

Vanilj (vaniljsocker, vaniljpulver eller vaniljessens)

Rivet citronskal (ca 1 citron)

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser och rulla till en ca 5 cm bred längd

Grädda den i ugnen i 30 min på 180 grader

Ta ut den och skär upp små skivor, ca 1,5 cm breda, medan den fortfarande är varm och mjuk. Finast blir det om man skär lite på snedden.

Sprid ut skorpskivorna på plåten och låt dem stå och torka i ugnen på eftervärmen. Det kan vara bra att vända på dem ibland.

När de torkat är det bara att äta!

4 thoughts on “Mandelbiscotti (glutenfria) och citronmarmelad

Kommentera

