Experiment med surdegsbröd på baktsen

vitt surdegsbröd, baksten, stenugn, vetesurdeg

Förra helgen blev jag sugen på att baka bröd. Jag hade några olika saker jag ville få med: bröden skulle innehålla durum-mjöl och vetesurdeg, ta mer än en dag att baka och slutligen bakas på min baksten. Det visade sig svårare än jag trott att hitta ett lämpligt recept så jag bestämde mig helt enkelt för att improvisera. Jag började med vatten (tror det blev 400g) och fyllde sedan på med vete- och durummjöl tills jag var nöjd med konsistensen. Eftersom jag inte hade någon vanlig jäst hemma så blev det bara surdeg (200g) och så lite salt och olivolja. Jag knådade degen i köksassistenten tills det gick att ta ett ordentligt glutenprov och sen la jag den i en oljad plastlåda för att vila. Jag stötte (vek) degen tre gånger innan den åkte in i kylen över natten.

Klockan sex morgonen därpå vaknade jag och kunde inte ligga kvar en sekund till för jag var så ivrig att se hur det hade gått för min lilla deg. Till min stora besvikelse hade den inte jäst någonting alls!! Men jag bestämde mig för att inte ge upp så lätt. Efter frukost begav jag mig till affären och köpte jäst. Jag tänkte att det kunde ju knappast bli värre så jag blandade ut lite jäst (ca 15g) med vatten i assistenten och slängde ner den stackars degen och blandade några varv tills allt blandats. Sedan lät jag den vila i plastlådan igen. Efter nån timme hade det fortfarande knappt hänt nåt så jag antog att det var kört. Men jag ville ändå inte ge mig så jag tänkte att det skadar ju inte att testa att baka bröden iallafall.

Jag formade degen till två (italienska) baguetter och ställde dem i ugnen (som jag har kommit på att man kan ställa in på bara 35 grader!) för att jäsa en sista gång. Därefter tog jag ut dem, satte in bakstenen och värmde upp ugnen till 250 grader. När ugnen var varm ställde jag in bröden och snart började det äntligen hända grejer! Efter en stund såg de riktigt fina ut. När de svalnat provsmakade jag genast och riktigt  gott var det!

Det lönar sig att inte ge upp =)

vitt surdegsbröd, baksten, stenugnsbakat bröd

Kommentera

