Macaroner med smak av ros och melon

macaroner, rosmacaroner, melonmacaroner, makroner, rosessens,melonessens

Efter att vi gjorde macaroner till vårat skådebröd så blev jag sugen på att göra några stycken hemma också. Till min hjälp hade jag min kära mor som gärna ville vara med och lära sig lite och dessutom hade vi en trevlig pratstund under tiden.

Jag ville gärna prova någon ny och lite annorlunda smak så det fick bli några med ros-smak och några med melon-smak! Hur gick nu detta till kanske någon undrar? jo jag använde finfina essenser från Essencefabriken i stockholm som jag passade på att besöka när vi var där för skådebrödstävlingen. Färgerna som jag har använt är pastafärger. Som fyllning använde jag (som vanligt) en vanlig mörk ganache. Min personliga åsikt är nämligen att ganache är den allra bästa fyllningen till macaroner eftersom den är lite bitter och inte så söt. Eftersom själva macaronerna är så himla söta så tycker jag att de allra flesta andra fyllningar antingen är för söta eller för feta. Men den mörka chokladganachen däremot blir en fin kontrast med sin kraftiga,  fylliga smak mot den söta mandelmarängen. Men det är ju bara min åsikt förstås!

Och angående smakerna ros och melon så tyckte jag framför allt att ros blev förvånansvärt gott. Den milda blommiga smaken kändes som gjord för de små söta bakverken.

Kommentera

