Moussetårtor

chokladmousse, mousse, moussetårta, browniebotten

Höll nästan på att glömma att berätta om de fantastiskt goda moussetårtorna vi gjorde i skolan förra veckan! Vi ägnade en dag åt att göra olika bottnar och nästa dag till att göra mousserna och bygga ihop tårtorna. Tårtan ovan är min absoluta favorit. I botten är det en helt oemotståndligt god browniebotten  och ovanpå den kommer först ett lager med ljus chokladmousse och sen ett lager med vit chokladmousse. När vi bakade bottnarna fick vi lära oss att de bara skulle få ett skinn på ytan. Om kanterna började resa sig hade vi bakat de för länge och de riskerade att bli för torra. Ska tänka på det nästa gång jag gör kladdkaka eller någonting annat om ska vara sådär lagom segt och gott i mitten. Vi la på mousserna en i taget och lät den första moussen frysa innan vi hällde på den andra för att de inte skulle blandas med varandra. Den fina chokladdekoren runt tårtan har våran lärare gjort, men han har lovat att vi också ska få lära oss när vi har ”chokladlektion”. Det ser jag fram emot!

Moussetårta, granatäppelmousse, jacondebottenNästa moussetårta skulle egentligen innehålla en passionsfruktsmousse,  men varuleveransen blev försenad så vi stod där utan passionsfruktspuré. Efterssom vi inte hade tid att vänta så fick vi ta det vi hadde och det blev granatäppelmousse istället. Den randiga kanten runt tårtan gjorde vi genom att stryka ut ett tunt lager med en slags chokladmassa på bakplåtspapper. Pappret hade vi sen i frysen en stund för att chokladen skulle stelna och efter det  hällde vi ett tunn lager med en rulltårt-liknande smet ovanpå och lät det hela bakas i ugnen. När vi skulle göra tårtan skar vi ut remsor och la längs med kanten i ringen (som vi skulle göra tårtan inuti) och sedan fyllde vi ringen med mousse och ställde den i frysen för att stelna.

moussetårta, blåbärsmousse, mazarinbottenDen sista tårtan skulle egentligen vara med hallonmousse, men på grund av den försenade leveransen fick det bli blåbärsmousse. Längst ner är det en mazarinbotten och ovanpå den gjöt vi helt enkelt  blåbärsmoussen. Vi använde en metallring som vi klädde med en tunn plastfilm/remsa. När moussen stelnat i frysen tar man snabbt bort plasten innan moussen börjar smälta igen. På bilden är plasten fortfarande kvar.

Jag tyckte det var roligt att få göra mousser för det är någonting som jag egentligen aldrig gjort. Förutom på min praktik hos Berzelii choklad då förstås.. Det här måste definitivt experimenteras med hemma!

Måste förresten tillägga att vi är ute på praktik igen nu. Vi kommer att vara ute fem veckor och jag ska vara på Steinbrenner och Nyberg =) Till att börja med ska jag vara i bageriet, eftersom det bara blev konditori (desserter) och choklad när jag var på Berzelii, men det kan ju hända att jag är nåt i konditoriet också mot slutet. Det återstår att se!

4 thoughts on “Moussetårtor

Kommentera

