Rågbröd

Rågbröd, danskt rågbröd, kavring

Nu är jag tillbaka i skolan igen och bakandet är i full gång. Vi har ägnat två dagar åt att göra olika sorters rågbröd. En väldans massa olika sorter blev det! Bla. Danskt rågbröd, och flera olika sorters kavring. tyvärr har jag inte alla på bild.

De flesta innehöll surdeg och ett av bröden vi gjorde innehöll så mycket som 1100g! Nu säger det kanske inte så mycket eftersom det förstås beror på hur stor degen var, men mycket surdeg var det iallafall. Vissa av bröden, tex. de danska rågbröden blir godast om de får ligga till sig någon/några dagar så de har jag inte provsmakat än,  men det grekiska herde-brödet, till vänster i bild, har jag provat  och det var saftigt och gott med lagom krispig skorpa.

Det är roligt att vara tillbaka i skolan igen!

3 thoughts on “Rågbröd

  1. Aha, var det ni som gjorde Herdebrödet, det tog jag av och tyckte det var gott. De bröden vi gjorde idag var goda allihop, särskilt det Grekiska Bombbrödet.. fast jag hade gärna haft mer vitlök i..🙂

Kommentera

