Sommartårta

sommartårta, jordgubbstårta, prinsesstårta, princesstårta, jordgubbsblommor, marsipanblommor, midsommartårta

Idag gjorde vi tårtbeställningar i skolan igen, Jag fick i uppgift att göra två prinsesstårtor med somrig dekoration. Nåt av det somrigaste jag vet är ju förstås jordgubbar, så jag bestämde mig för att det skulle få vara huvuddekorationen. Jag gjorde vanliga prinsesstårtor men bytte ut hallonsylten inuti mot jordgubbssylt täckte dem sedan med ljusgul marsipan. Dekorationen består av riktiga jordgubbar, jordgubbsblommor av marsipan och ett spritsat mönster av choklad. Jag blev nöjd men jag känner fortfarande att jag behöver träna på att bli ännu snabbare. Själva tårtorna gick snabbt att göra men det är dekorationerna som tar tid. Speciellt när marsipanen fastnar i kavlingsmaskinen och chokladen inte vill bli rätt konsistens för att spritsas.. Kan man alltid skylla på iallafall..

2 thoughts on “Sommartårta

Kommentera

