Chokladdekorationer med Färgat kakaosmör

chokladdekoration, färgat kakaosmör, chokladfärg, färgpigment, ätbar färg, chokladrutor

Efter att jag varit på praktik på Berzelii choklad så blev jag väldigt nyfiken på det där med att färga kakaosmör och sedan använda det för att skapa mönster och färger på tex chokladdekorationer. Jag gjorde ett försök förra helgen där jag använde mina vanliga pastafärger, men de ville helt enkelt inte lösa sig med det smälta kakaosmöret.. eller rättare sagt, bara den gula färgen löste sig. Jag googlade lite men blev inte så mycket klokare så jag ringde istället till Josefin på Berzelii choklad och hon hjälpte mig med att få rätt färg (pigment-pulver). Tack för det Josefin!

Nu har jag gjort ett nytt försök och det var betydligt lättare att få färgen att lösa sig. Jag började med att lägga ut lite plast (genomskinlig plastduk från åhléns) på diskbänken. Jag fäste den genom att spraya lite vatten under. sedan penslade jag ut lite grönfärgat kakaosmör och lät det stelna något. Sedan gjorde jag lite mönster med ett tandat skrapkort (se undre dilden) och penslade därefter på gult kakaosmör. Medan jag väntade på att det skulle stelna så tempererade jag chokladen. Den här gången valde jag mörk choklad trotts att det är lättare att se färgerna om chokladen är vit. Jag bredde ut den tempererade chokladen över det stelnade kakaosmöret och lät det stelna.

Jag tycker inte att man ser den gula färgen så mycket som jag hade hoppats på, men för att vara fösta försöket (om man inte räknar det misslyckade) så tyckte jag det blev helt ok! De små rutorna har jag sedan tänkt att använda till att dekorera tårtor, glass och mousse-efterrätter med.

Färgat kakaosmör, figmentfärg,

Kommentera

