Praktik hos Berzelii Choklad

Nu är jag tillbaka från praktiken som jag har varit på i fem veckor. Det är därför det har varit lite dåligt med bloggande den senaste tiden.

Praktiken hade jag hos Berzelii Choklad. De tillverkar både praliner, konfekt och desserter och allt är av högsta kvalité och tillverkas av de finaste råvarorna. Både företag och privatpersoner kan beställa av dem och de har även en mycket trevlig liten butik på Berzeeliigatan (i Göteborg) där man kan  hitta allt från praliner, tryfflar och konfekt till kakao och choklad av allra högsta kvalité.

Jag var med och hjälpte till med produktionen och fick göra många olika saker. Vi gjorde tex. mousser och bottnar som användes till olika dessertbakelser och längder. De desserterna som vi gjorde mest av var passionsfrukt, hallon och choklad, men vi använde även andra smaker som tex. blåbär, rabarber och piña colada.parliner, lakritspralin, mandelpralin, chokladmousse, chokladbakelse, chokladdekoration

Moussebakelse som jag fick dekorera själv och några av alla de olika pralinerna

Sen blev det även en del olika praliner som alla skulle doppas eller dekoreras på olika sätt. Några av pralinerna jag var med och gjorde var salt karamell, mörk choklad med björnbär, salt mandel, vit choklad med champagne och mörk choklad med salt lakrits. Den sista var en riktig höjdare som vi (jag hjälpte till att provsmaka) experimenterade oss fram till.

Jag fick även göra hemmagjorda geléhallon och gelépäron som man gjuter i potatismjöl. Lite svårt att förklara exakt hur man gör men fina blev de! Synd att jag inte har någon bild.

Jag ville gärna lära mig att göra chokladsticks (såna  där man dekorerar med) så jag fick lov att träna på att göra såna med både vit och mörk choklad. Det var svårt att få dem fina så det var bara att göra om och göra om tills det tillslut blev någorlunda bra. De vita var de jag gjorde sista gången så de blev bäst tycker jag.

chokladsticks, chokladpinnar, chokladdekoration

Tur att jag har min kära baksten av granit så att jag kan fortsätta träna även hemma!

Jag har trivts mycket bra och har både haft roligt och lärt mig en hel del. Hade gärna kommit tillbaka dit någon gång i framtiden.

Här är förresten adressen till deras hemsida om någon vill kolla in den.

Chokladmoussedessert, chokladmousse, dessert, berzelii choklad, chokladdekorationExempel på en chokladmousselängd som kallas ”tre choklad” och är en av mina personliga favoriter!

3 thoughts on “Praktik hos Berzelii Choklad

  1. Verkar som en praktikplats som passade dig! Har kollat på hemsidan och där finns också en webbshop om frestelsen blir stor och man inte bor i Göteborg…

  2. Ping: Chokladdekorationer med Färgat kakaosmör | Nybakat

Kommentera

