Italienska minibaguetter

italienskt bröd, italienska baguetter, italiensk grunddeg, stenugnsbakat

I går när jag hade bakat klart det vita surdegsbrödet så satte jag genast igång en ny deg. Det blev en italiensk grunddeg som fick stå i kylen över natten. När jag kom hem idag så tog jag fram den och lät den bli lite rumstempererad och sedan gjorde jag små minibaguetter av den. Degen var förresten smaksatt med basilika och en skvätt tryffelolja.

Jag bakade dem givetvis på min nya fina baksten och de blev väldigt goda.. de smakade någonting speciellt som jag inte riktigt kunde sätta fingret på.. undrar om det var tryffeloljan? Gott var det iallafall!

5 thoughts on “Italienska minibaguetter

    • Ja, ibland blir det ingenting på ett tag men så plötsligt hinner jag med massor. Jag tyckte att det blivit lite för lite bröd den senaste tiden och så ville jag förstås provköra bakstenen! =)

  1. Hej!
    En mkt trevlig blogg!! Jag går själv en konditoriutbildning men det har tyvärr inte varit så bra. Undrar bara vad/vart du går?
    Mvh Minna

    • Hej Minna! Det var roligt att höra att du gillar min blogg =)
      Men tråkigt att du är missnöjd med din utbildning. Jag går på Burgårdens vuxenutbildning med inriktningen bageri och konditori i Göteborg. Den motsvarar bageri/konditori-linjen på gymnasiet men pågår bara under ett år och vi läser förstås bara de ämnen som har med bageri/konditori att göra. Jag är väldigt nöjd än så länge och jag tycker att det är både lärorikt och roligt!
      Får man fråga vilken utbildning det är du går?
      Mvh, Magdalena

      • Okej misstänkte det. För det ”ser” inte ut som en gymnasieutbildning på bilderna, mkt proffsigare😉 Jag går en vuxenutbildning i Töreboda där vi läser som du under ett år.
        Mvh Minna

Kommentera

