Baksten test 2 – Vitt surdegsbröd

vitt surdegsbröd, baksten, stenugn

Nu har jag äntligen testat att baka bröd med min baksten! Jag valde ett recept ur den jättefina brödboken ”Bagarens bästa” och det blev ett vitt surdegsbröd. Det innebar att jag även fick anledning att prova den vita surdegen som jag fick av en klasskompis för ett tag sedan.

Själva receptet på brödet var enkelt: surdeg, lite jäst, vatten mjöl och salt, men degen krävde en del arbete. Den skulle vila, sen skulle den jäsa i bunke, sedan skulle den stötas och jäsa i bunken igen, sen delas, runddrivas, och jäsa igen, sen formas till limpor och jäsa i kylskåp och slutligen jäsa lite varmare innan de äntligen kunde gräddas. Det hela tog ca 5 timmar men var egentligen inte speciellt jobbigt eftersom degen mest skulle ligga och jäsa och delmomenten gick snabbt och lätt.

Resultatet måste jag säga blev över förväntan. Bröden blev (enligt mig) väldigt fina men framförallt väldigt fluffiga och saftiga inuti! Utan att alls kännas svampiga. Måste nog säga att det är ett av mina mest lyckade bröd av de jag bakat hemma. Nästa gång ska jag nog prova att smaksätta det på något sätt. Kanske med valnötter?

vitt surdegsbröd, baksten, stenugn

2 thoughts on “Baksten test 2 – Vitt surdegsbröd

Kommentera

