Baksten test 1 – Choklad

chokladdekoration, choklad, chokladflarn, chokladpinnarNu har jag gjort ett första test med bakstenen. Jag hade egentligen tänkt att baka bröd (som jag antar är det egentliga användningsområdet för bakstenen) men sen kände jag att jag inte riktigt hann med det så jag bestämde mig för att prova det (enligt mig) alternativa användningsområdet: choklad. Jag ville prova att göra ”chokladpinnar” som man kan använda till att dekorera tårtor och annat med, så det fick bli bakstenens första uppdrag.

Jag tempererade chokladen och bredde ut den på (den polerade sidan av) stenen och lät den svalna något. Sen använde jag mig av en vanlig ”degskrapa” (metallskrapkort) för att försöka göra pinnarna. Det var inte helt lätt och på bilden ser ni resultatet. Pinnar blev det inte, kan man ju lätt konstatera, men någon form av dekoration ska man nog kunna använda dem till. Eftersom jag anser att övning ger färdighet så kommer jag givetvis inte att ge mig. Jag kommer att fortsätta att öva och öva tills jag kan det! Fast kanske inte just idag bara.. för nu måste jag sova!

2 thoughts on “Baksten test 1 – Choklad

    • Jag tyckte den funkade bra! =) Men jag måste träna massor bara. Hade tänkt baka bröd igår, men jag hade inget vetemjöl-special märkte jag så jag tänkte köpa det idag.

Kommentera

