Lakritstårta

Lakritstårta, lakritsgrädde, lakritsmarsipan, maränger, citrontårta,

Idag fick jag lust att baka en tårta hemma. Jag har ganska länge varit nyfiken på att göra någonting med lakrits så jag bestämde mig för en lakritstårta. Jag var för lat för att baka egna bottnar  så jag köpte färdiga *fy på mig*. På första lagret blev det banan blandat med aprikossylt, till andra lagret gjorde jag lakritsgrädde av grädde och lakritsgodis som jag kört i mixern. Ovanpå lakritsgrädden la jag ett lager av krossade maränger och en botten till och sedan täckte jag den med marsipan som jag hade blandat med krossat lakritsgodis (det är därför den är prickig). På kanterna hade jag tänkt att spritsa grädde men det var så lite kvar så den räckte bara precis till att täcka kanterna. Det var förresten citronsmak på den grädden. Allra längst upp garnerade jag med lite maränger (i brist på grädde att spritsa) och rivet citronskal. Jag letade febrilt efter mitt ciseleringsjärn men när jag inte hittade det så provade jag med ett litet rivjärn istället och märkte att det egentligen fungerade lika bra.

3 thoughts on “Lakritstårta

  1. Men gud så gott… kom hit med den! Jag älskar latrits och den gifter sig ju så bra med citron. Jag har funderat på att göra en lakritstårta med hallon, men killen gillar inte lakrits så det har inte blivit av.. vad använde du för sorts lakrits? Jag tänkte försöka göra fluff av turkisk peppar. Kanske skall testa att göra en lakritstårta till imorgon.. Vad har du för arbetstider på praktiken? Du kanske kan ta med rester av din tårta och komma hit så kan vi frossa i lakrits imorgon?

    • Det hade ju varit trevligt! Fast det blir ju lite problem om jag ska släpa med mig tårtan hela dagen. Vi får baka fler gånger helt enkelt! Jag börjar kl:7 (lyxigt ellerhur?) och slutar runt 15.30. Du då?

      • Jag börjar 8 och slutar 14:30.. alltså ännu lyxigare. Men jag behöver bara en bit.. de måste väl ha ett kylskåp på chokladbutiken.. Du får gärna komma hit efteråt om du vill– är lite ostädat, men man kan sitta ute eller på balkongen.. skall sno ihop min tårta nu..

Kommentera

