Cake pops

Cakepops, Cake popsVad gör man när man får sockerkaka, tårtbottnar eller någon annan mjuk kaka över? Jo Cake pops såklart!

Cake pops är helt enkelt en boll gjord av kaksmulor fastsatt på en pinne och doppad i choklad. Men hur gör man då? Det är superenkelt: Man smular kakan och blandar med någonting krämigt tex. frosting, grädde, sylt jordnötssmör eller något annat trevligt med passande konsistens. Sedan rullar man bollar stora som kokosbollar och låter dem stelna i kylen. När de är kalla doppar man dem i smält choklad av valfri sort och sen pyntar man dem precis hur man vill. Det är bara fantasin som sätter gränsen.

Till de som är på bilden använde jag en chokladsockerkaksbotten som jag blandade med det jag hittade i kylen: någon slags färdigvispad laktosfri grädde (jag hade besök av en laktosintollerant) som smakade lite sött och vaniljaktigt och blev oväntat god i kombination med chokladen! När jag rullat bollarna ställde jag dem i kylen. I väntan på att de skulle stelna tempererade jag choklad. Det är vad jag har förstått inte nödvändigt att temperera chokladen (när man ska doppa cake pops) men jag föredrar de fina egenskaperna som chokladen får när man tempererar den: hård, glansig och rätt smältpunkt. Om man väljer att inte temperera chokladen skulle jag nog rekommendera blockchoklad som också stelnar bra, även om den inte blir lika fin.

Hur som helst, sedan använde jag grillspett i trä som jag klippte av till lagom längd och doppade lite i chokladen (som klister). Jag fäste bollarna på pinnarna och doppade dem i chokladen och så på med lite strössel innan de hunnit stelna. Gott som tusan blev det!

Tips: Om man använder vit choklad att doppa i så kan man färga den med lite karamellfärg eller annan livsmedelsfärg för att få roliga variationer.

Kommentera

