Surdegsbröd

Rågbröd, rågsurdeg, rågsurdegsbröd, russinbröd, linfrön, solrosfrönNu har jag provbakat surdegen. Det blev en del experimenterande den här gången efter att jag varit affären och hittat lite allt möjligt roligt som jag ville prova att ha i. Rågkross till exempel. Och så bytte jag ut sockret mot maltsirap och det mesta av jästen mot surdeg. Mjölsorterna blev tillslut: Lite grovt rågmjöl, lite fint rågmjöl, lite fullkorns vete och en del vanligt vetemjöl-special. På slutet hällde jag i lite rivna morötter, russin, linfrön och solrosfrön.

Jag skulle iväg två timmar på eftermiddagen så jag hade tänkt hinna baka klart innan dess men sen blev det stressigt så jag bestämde mig för att som en del i experimentet låta bröden ligga och jäsa tills jag kom hem. Och jäste gjorde de minsann! Men eftersom jag var rädd att de jäst för mycket så plattade jag till dem och runddrev och vek dem en gång till och lät dem jäsa igen. Sen gjorde jag ett bröd i form (på bilden), två limpor och fyra platta små kakor. Förutom att det blev lite väl gyllengräddat ovanpå så blev brödet väldigt saftigt och gott!

One thought on “Surdegsbröd

Kommentera

