En liten vårtårta

Tårta, marsipanblommor, sugarpaste, minitårta, tårta med marsipan, marsipantårta, mandelbotten, vårtårtaMitt i helgens tvättande och pluggande och fixande så hann jag även slänga ihop en liten vårtårta. Riktigt god blev den dessutom.

Understa bottnen är en enkel mandelbotten som i stort sätt bara innehåller mandelmassa och ägg, sedan kommer en bananvaniljkräm, ovanpå den en chokladbotten och sist mer bananvaniljkräm. Jag hadde inte riktigt tid att fixa flera olika fyllningar.

Tårtan täckte jag den här gången helt i marsipan eftersom jag ville jämföra med de tårtor där jag använt sugarpaste. Marsipanen var ju som väntat något svårare att jobba med men det gick ändå hyfsat bra. Färgerna är pastafärger. Jag hade först tänkt att göra den helt lila men sen började jag experimentera lite och det slutade med att den blev marmorerad istället. marsipanblommor, marsipan, marsipantårta, mandelbotten, marmorerad tårta

7 thoughts on “En liten vårtårta

    • Tack =) Blommorna är lika mycket fusk som jag anser att mycket av det man gör med sugarpaste är. De är utstuckna med ”snabbros-utstickare” och sedan pressade i en form. Men det går snabbt och blir fint! Sedan målade jag dem helt enkelt med lite pastafärg inuti. Marmoreringen består av rött, blått och den gula färgen från blommorna.

  1. Hej hej kollade igenom hela blogget. Jätte mumsiga bakelse o tårta…mmmm🙂 Tårtan är så fin…. Tycker om ditt blogg:)

Kommentera

