Marsipanrosor – Fast utan marsipan

Nu har jag suttit en stund och tränat på att göra marsipanrosor. Det är inte helt lätt att få till det fint kan jag tala om.. Men jag gissar att det är fler än jag som kan konstatera det?

Igår i skolan så fick de grupperna som vara klara först med brödbakandet en liten snabbkurs i marsipanrostillverkning. Snabbt ska det gå också fick vi lära oss. Annars är det ingen ide om man ska kunna tjäna några pengar på dem. Men jag tror att jag får börja med att träna på att göra det fint.. sen kan jag försöka mig på ett lite snabbare tempo efter hand.

Jag har en förpackning med sugarpaste liggande här hemma men jag drar mig för att öppna den i onödan eftersom jag tycker att det är lite omständigt att skaffa ny. Jag försökte fundera ut någon annan lösning och kom på att jag hade en gammal klump plastilina-lera i en låda under sängen som jag av någon anledning sparat. Eftersom leran är oljebaserad så håller den sig mjuk hur länge som helst. Perfekt till att träna på att göra rosor och annat som sedan ska tillverkas i marsipan tänkte jag! (tyvärr hade jag den bara i svart)

"marsipanrosor" "Rosor" "plastilina"Jag märkte ganska snabbt att jag kommer att behöva en hel del träning men jag tycker ändå att jag är på god väg?"marsipanros" "ros" Plastilina"Den här blev jag mest nöjd med. Tyvärr var det väldigt svårt att ta bilder på dem eftersom de är svarta =(

Se även gärna min beskrivning på gör man gör marsipanrosor!

5 thoughts on “Marsipanrosor – Fast utan marsipan

  1. Haha, jag trodde först att det var sugar paste och blev rädd över färgmedlet (vad använder man för att göra svart…?) Det ser himla fint ut och för ett otränat öga, dvs. någon som jag så ser det riktigt snyggt ut. Goth-rosor.😉 Hur lång tid tar det för dig att göra en ros? Hur snabbt ska en sådan helst bli färdig?

    • haha, ja tur att det inte är sugarpaste! Ett sätt att få den svart är att använda ”pastafärg” (du vet sån som jag har hemma) eller möjligen pulverfärg.. Fast det enklaste är att köpa färdigfärgad svart sugarpaste istället. Tack =) de är iallafall finare än första gången jag försökte mig på att göra rosor måste jag nog säga. Hm.. vet inte hur lång tid det tog? jag får ta tiden nästa gång jag provar! Minns inte exakt hur snabbt det borde gå men nån minut kanske?

Kommentera

