Vetemonstret!

Eftersom vi börjar skolan sent idag så blev jag sugen på att baka någonting hemma och samtidigt använda en del av knepen i lärt oss i skolan. Jag är lite trött på vitt bröd nu så jag tänkte försöka mig på nånting med vete(bull)deg istället.

Jag bestämde mig för att utgå från mitt favoritbullrecept (det som är i saffransbutterkakan) men samtidigt prova att göra vissa ändringar i det för att se om det blir bättre. Jag började med att byta ut betemjölet till vetemjöl special och kesellan till kesella vanilj. När jag körde degen i assistenten så körde jag inte den tiden som stod utan väntade tills det hade bildats fina elastiska glutentrådar. Det innebar att jag fick förlänga tiden med 4 min.

När den var klar lät jag den jäsa ovanför ugnen (som var på 50 grader) där det var ca 30 grader istället för att göra som jag brukar och låta den jäsa i rumstemperatur.

När den jäst klart bestämde jag mig för att prova den nya flättekniken vi lärt oss (till snoddas-bröden). Först vek jag degen som vi lärt oss och sen kavlade jag ut den och rullade ihop som man brukar med bulldeg. Men istället för att sedan skära dem i bitar så tog jag de två långa rullarna och flätade ihop dem. Sedan lät jag de jäsa.

Och jäste det nåt tro?

vetedeg, vetelängd, bullar, kanelbullarJodå det tycker jag allt att den gjorde! Nästan lite väl mycket tom. Jag insåg att jag nog hade kunnat göra två flätor av den degen!

Men det var ju lite sent att göra någonting åt saken så jag penslade den, hällde på pärlsocker, klippte lite i den och ställde in den i ugnen.

Väl inne i ugnen bara fortsatte den att växa och växa och växa tills den blev helt enorm!

För att vara säker på att den var klar när 20 min gått använde jag en termometer för att se om den var 96 grader i mitten. Det var den inte så den fick stå åtterligare några minuter.

Här har ni resultatet: Ett riktigt vetemonster!

vetefläta, vetedeg, bullar, kanelbullarJag hade tänkt lägga upp receptet på den och beskrivning på hur jag gjorde men jag tror jag får experimentera lite mer med flätandet först. Istället Anpassade jag receptet till vanliga kanelbullar eftersom den fortfarande var väldigt god, även om den inte blev så fin. Här hittar ni receptet. Ni får gärna berätta hur det går om ni provar själva =)

2 thoughts on “Vetemonstret!

Kommentera

