Mazariner

Pastejer, mazariner

Dagens tema på konditorikunskapen var Mazariner, eller pastejer som det också kallas. Vi fick göra fem olika sorter! Alla hade samma grund: en form av mördeg eller smördeg som vi sedan fyllde med mazarinmassa. Förutom klassiska mazariner med glasyr så gjorde vi:

Hallonpastejer- Hallon i och italiensk maräng på toppen, Rabarberpastejer- Rabarber i och smuldeg på toppen, Äppelpastejer- Äpplen i och Alexandermassa spritsat ovanpå och de sista var täckta med toscasmet.

Alexandermassa är en spritsbat smet som är baserad på mandelmassa.

Italiensk maräng är en maräng som inte behöver vara i ugnen eftersom man använder en 124 grader varm sockerlag som man häller över de vispade äggvitorna. På så sätt ”bakas” marängen redan under vispningen. När man spritsat på marängen så bränner man av den med en gasolbrännare eller med grillen i ugnen. Den blir ganska mjuk och lite seg.

Jag tyckte nog att hallonpastejerna med italiensk maräng var allra godast, men även rabarberpastejerna blev riktigt goda!

7 thoughts on “Mazariner

  1. Hej! Jag försökte göra alexandermassa idag, men receptet jag har KAN inte stämma. Det gick åt helvete. Har du ett recept på det?

    • På vilket sätt blev den misslyckad? Jag har ett recept från skolan som iallafall funkade när vi gjorde det där. Det blir nog rätt mycket, men det är ju bara att minska receptet. 500g mandelmassa 100g socker – blanda och späd sedan med äggvita till en spritsbar smet. Hoppas det här receptet funkar bättre!

  2. Tack så mycket! I mitt recept stod det 1000 mandelmassa och 500g ägg, bara. När jag hade tagit i hälften av äggen insåg jag att den redan var aaalldeles för lös.

Kommentera

