Praliner med vit choklad/kokosfyllning

Praliner med vit choklad/kokosfyllning

Igår kväll när jag stod och lagade nudelwok med kokosmjölk slog mig plötsligt tanken att man kanske skulle kunna göra praliner med kokosfyllning. Jag tappade genast intresset för matlagningen (den skötte sig ändå ganska bra själv) och koncentrerade mig på att fundera ut hur jag skulle göra med pralinerna. Jag provade först att blanda lite kokosmjölk med smält mörk choklad men chokladsmaken var så kraftig att kokossmaken försvann. Jag provade istället med vit choklad och det blev mycket bättre. För att det inte skulle bli för stor kontrast mellan den mörka och vita chokladen så använde jag vanlig mörk marabouchoklad (även om den inte direkt är min favorit..). Jag tog även tillfället i akt att prova mina nya pralinformar i silikon (från Åhléns). Jag är egentligen skeptisk mot formar i silikon efter att ha misslyckats med sådana kakformar flera gånger men skam den som ger sig. Resultatet blev helt ok, men pralinerna blev inte lika blanka och fina som i min pralinform i polykarbonat, eller så misslyckades jag med tempereringen? Konsistensen på fyllningen blev lagom krämig och hyffsat god.

6 thoughts on “Praliner med vit choklad/kokosfyllning

  1. Spännande! Hur tror du det hade smakat med kokosflingor i fyllningen som en konstrasterande konsistens mot det mjuka/lena? – Choklad och chili är gott. Det värmer lite nu när det är så kallt ute. Kanske något du vill prova på? =]

    • Tack =) Jag improviserade bara så jag hade inget recept.. men om vi säger att du ska ha 10 praliner så borde det kanske vara lagom med 50-100g vit choklad och kanske en halv deciliter kokosmjölk (med så hög fetthalt som möjligt). Koka upp kokosmjölken och häll den över chokladen. Rör om tills chokladen smält och rör ner en klick smör. Sen kan du ju alltid smaka av och se om du vill tillsätta mer kokosmjölk. Tänk på att låta fyllningen svalna något innan du häller den i pralinskalen (om du ska göra praliner). Du får jättegärna höra av dig och berätta hur det gick om du provar.

Kommentera

