Mitt första försök att temperera choklad och gjuta praliner i form

Praliner med apelsinmandelmassa och saffransgansche Första pralinerna med tempererad choklad. Jag gjorde två fyllningar: Saffransganache och mandelmassa med apelsinlikör.

Efter att länge ha velat prova att temperera choklad men inte riktigt vågat/haft tid att prova så gjorde jag, i julas, äntligen ett försök. Det var faktiskt inte så svårt som jag hade trott och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet! För att få lite variation gjorde jag två olika fyllningar: Saffransganache och mandelmassa med apelsinlikör. Båda sorterna blev väldigt goda men jag tror att jag gillade de med mandelmassa lite lite mer än de med saffran. Jag ser fram emot att göra fler  och att testa andra roliga smaker..

Se gärna ”temperera choklad” och ”gjuta praliner” för beskrivningar om du vill prova själv!

2 thoughts on “Mitt första försök att temperera choklad och gjuta praliner i form

  1. Kul att du lagt in de fina bilderna! Tårtan ser ju ut som en fin sommarhatt
    och gör en glad! Och så var den ju väldigt god säger en som haft turen att smaka.

Kommentera

